Tuesday 19 December 2017

Kemahiran Yang Diperolehi

Sepanjang sesi perancangan dan pelaksanaan Projek Haiwan Jalanan, kesemua ahli kumpulan kami memperoleh dan mempelajari pelbagai kemahiran seperti:

1.      Kemahiran Mencari Maklumat
Di dalam sesi perbincangan kumpulan, kesemua ahli kumpulan bekerjasama mencari maklumat tentang lokasi yang mempunyai populasi kucing terbiar yang tinggi. Seterusnya, kami juga mencari maklumat tentang cara-cara mendekati kucing jalanan kerana sesetengah kucing tidak suka didekati.

2.      Kemahiran Merancang
Sebelum pelaksanaan Projek Haiwan Jalanan, kami mengadakan 3 sesi perbincangan kumpulan. Perbincangan yang dilakukan adalah bertujuan untuk merancang aturcara dan aktiviti yang akan dijalankan semasa hari pelaksanaan projek. Hasil daripada perbincangan dan perancangan yang dilakukan, Projek Haiwan Jalanan berjalan dengan sangat lancar.

3.      Kemahiran Berkomunikasi
Disebabkan jadual harian yang padat, kami terpaksa melakukan beberapa sesi perbincangan melalui aplikasi WhatsApp. Walaupun perbincangan melalui aplikasi WhatsApp kurang efektif, namun setiap ahli kumpulan memberikan kerjasama yang sangat baik dan sebagai hasil, kebanyakan matlamat perbincangan dapat dicapai. Seterusnya, semasa pelaksaan Projek Haiwan Jalanan, kami bergerak dari lokasi ke lokasi dengan menggunakan dua buah kereta kerana ahli yang ramai. Oleh itu, kami memastikan wakil daripada setiap kereta berhubung di antara satu sama lain untuk memastikan kedua-dua kereta menuju ke lokasi yang sama dan tidak ketinggalan.

4.      Kemahiran Akauntabiliti
Sebelum sesi pencarian sponsor dilakukan, kami membuat penganggaran bajet terlebih dahulu. Anggaran bajet yang dipersetujui ialah sebanyak RM158.90. Daripada bajet tersebut, RM61.90 akan digunakan untuk membeli makanan kucing yang kering, RM67.00 akan digunakan untuk membeli makanan kucing yang basah dan RM30.00 sebagai peruntukkan minyak bagi 2 buah kereta. Jumlah sponsor yang kami perolehi adalah sebanyak RM230.00 dan melebihi anggaran bajet yang ditetapkan. Oleh itu, lebihan wang digunakan untuk membeli makanan kucing tambahan. Sebagai hasil penganggaran bajet yang dilakukan, kami dapat menetapkan target pencarian sponsor agar tidak kurang daripada nilai yang kami perlukan.

5.      Kemahiran Menyelesaikan Masalah
Semasa menjalankan Projek Haiwan Jalanan, cuaca pada hari itu adalah mendung dan hujan. Disebabkan hal ini, kami mempunyai masalah untuk menghabiskan stok makanan kucing yang dibeli kerana kurang menjumpai kucing-kucing di setiap lokasi. Kebanyakannya menyorok dan mencari tempat untuk berteduh. Oleh itu, kami terpaksa melakukan perbincangan saat akhir kerana terdesak untuk memikirkan lokasi-lokasi baru dan menambah jumlah lokasi yang akan dilawati. Walaupun menghadapi masalah di saat akhir, perbincangan yang kami lakukan membuahkan hasil dan masalah tersebut dapat diselesaikan.

6.      Kemahiran Sosial
Sebelum hari pelaksanaan Projek Haiwan Jalanan, kami telah mencari maklumat tentang cara-cara mendekati kucing-kucing terbiar dan pada hari pelaksanaan Projek Haiwan Jalanan, kami mempraktikkan maklumat yang kami perolehi. Selain itu, kami juga bersama-sama menyebarkan flyers tentang haiwan jalanan kepada orang awam semasa berada di lokasi keenam, Kubang Kerian. Kemahiran sosial yang kami perolehi adalah dalam bentuk interaksi dengan haiwan dan juga interaksi sesama manusia.

No comments:

Post a Comment